Transformeren, gewoon doen.

Klinkt gemakkelijk, en in feite is dat het ook.  Als je je maar op de juiste dingen focust.

Laat ik voorop stellen dat een transformatie een geleidelijk proces is. Eigenlijk is de vraag niet meer OF we als kantoor moeten transformeren naar een toekomstbestendig kantoor, maar meer de vraag WANNEER en HOE.

De digitale disruptie en de veranderende vraag van klanten heeft menig accountants- en administratiekantoor de afgelopen jaren aan het denken gezet. Nog nooit kwamen er zoveel verschillende ontwikkelingen tegelijk bij elkaar.

De speerpunten voor de komende jaren liggen nog steeds bij automatisering en het aanbieden van online diensten.

Ik merk aan de gesprekken die ik heb met accountants -en administratiekantoren dat de 80% goed op de hoogte is van de digitale disruptie en de veranderde vraag van de klant. Ook de komende jaren zal de focus liggen op automatisering, digitalisering en online diensten. Een feit is dat alles wat geautomatiseerd kan worden, ook wordt geautomatiseerd. Dit brengt genoeg kansen met zich mee, omdat de klanten hierin meegroeien.

Logisch is ook dat jouw klant WEL wil betalen voor toegevoegde waarde en behoefte heeft aan stuurinformatie. Daarnaast wil je klant proactief geïnformeerd worden over fiscaliteit, wet- en regelgeving en wil advies ontvangen om zijn bedrijf tussentijds te kunnen bijsturen.

Dus het wordt wel tijd om NU iets te doen.

You can’t grow unless you are willing to change

Wat is nu belangrijk?
1. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van hoe je organisatie NU werkt

2. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van hoe je WILT dat je organisatie gaat werken.
Praat hier met je mensen over en nodig iemand van buiten de organisatie uit om je hierover te adviseren en je eyeopeners te geven. Denk hierbij aan advies over de juiste softwarekeuze, hoe je ideale klant eruit ziet en advies over het verdienmodel dat het beste bij jouw organisatie en klant past. Maar dan ben je er nog niet (wel een heel eind trouwens).

3. Transformeer jezelf en je personeel
Het transformeren naar een toekomstbestendig kantoor betekent OOK dat je jezelf en je personeel transformeert. Het gaat dus niet alleen om de technisch transformatie (processen en ICT), maar juist om de mensen die ermee moeten gaan werken. Hierbij is motivatie, communicatie en draagvlak nodig.

4. Wees eerlijk naar jezelf en naar je bedrijf.
Wanneer je niet over de juiste leiderschapskwaliteiten beschikt om je kantoor daar te krijgen waar je het graag wilt hebben, stel dan iemand aan die dat wel kan. Of zorg dat je een sparringpartner hebt/krijgt die je hierbij helpt.

5. Creëer draagvlak in de organisatie
Er is veel draagvlak in de organisatie nodig om die mooie vlinder te worden. Personeel kan bang zijn hun baan te verliezen gezien de toenemende automatisering. Vergeet niet dat alle veranderingen ERBIJ komen, naast alle dagelijkse werkzaamheden. Dat geeft spanning , stress ed. Een goede communicatie is logischerwijs dan ook erg belangrijk.

En dan wordt transformeren een kwestie van gewoon doen.

Taco Arends
Verandercoach Accountify

Accountify maakt gebruik van cookies

Accountify hecht veel waarde aan het waarborgen van je privacy.  Als je onze webiste bezoekt plaatsen we een cookie om de website nog beter te optimaliseren. Onderstaand kun je aangeven welke type gegevens we van jou mogen gebruiken. Click op vergeet me om alle gegevens te wissen.

Privacy statement bekijken | Sluiten
Instellingen